2 augustus
Vandaag staat Marstal op het programma. Een tocht via de Thuro Sund en Rudkobing, onder de brug door, naar Marstal. Lekker gezeild, maar de tweede helft zonder wind. Daar lagen we met z’n allen aan de kade, heerlijk zwemmen en boarden achter de rubberboot van Pim. Marstal is een historisch stadje, lekker primitief. We zijn hier eigenlijk te kort.
Logboek 12747 nm . Motoruren 1069 hr . Brandstof 64 hr.
3 augustus
Vandaag begint eigenlijk de terugreis weer, we vertrekken vanuit Marstal, richting Kiel. Weer zeer weinig wind. In plaats van de hele tijd volop motoren, rustig aan gedaan (toch nog 6 uur motoren) en onderweg meerdere keren overboord gesprongen, wat een zomer. De Cariben is er niets bij.
Na 54 mijl kwamen we aan in Kiel, Aan de rand van de stad. Hier komen kanjers van Cruiseschepen voorbij en leggen iets verderop aan.
Samen met Anja en Peter Paul de stad in geweest. ’s avonds op de kade met de hele groep gecobt.
Logboek 12781 nm. Motoruren 1075 hr. Brandstof 70 hr.
4 augustus
Vandaag vertrokken om weer door het NOK richting Rendsburg te gaan. Dezelfde haven als de heenweg. Zover was het nu niet. Toch hadden wij geluk en de groep na ons niet, die moesten 2 uur wachten voor de sluis, waar wij er direct in konden varen.
Logboek 12806 nm. Motoruren 1079 hr. Brandstof 74 hr.
5 augustus
De laatste dag voor Simone en Mia. Richting Cuxhaven. Het wordt een lange dag, ivm het getij bij Brunsbuttel. Te vroeg heeft geen zin door de felle stroming op de Elbe.
’s Avonds laat kwamen we aan in Cuxhaven, waar Jeroen en Cock ons al op stonden te wachten. De bemanning voor de terugtocht. We konden nog net een plaatsje bemachtigen, het was knap vol.
De voorspelling was dan ook dat het in de komende dagen een weersomslag zou plaats vinden met zuidwestelijke winden, wat niet gunstig zou zijn.
Logstand 12861 nm. Motoruren 1091 hr. Brandstof 85 hr.
6 augustus
’s morgens vroeg de tank afgetopt met diesel, we zullen weer veel nodig hebben met deze voorspelling. Helgoland wordt helaas overgeslagen ivm de lange termijnverwachting. Direct door naar Terschelling. het begon lekker met de wind en de stroming, echter in de avond was de wind geheel op en moest het ijzeren paard weer aan. Dit zou zo blijven tot Terschelling. Helaas.
Logstand 13012 nm. Motoruren 1112 hr. Brandstof 106 hr.
8 augustus
Na gisteren heerlijk nagenoten te hebben op een snikheet Terschelling en lekker te hebben gegeten, is het vandaag overtocht naar het binnenwater, via Harlingen en de sluizen naar Makkum, de thuishaven van Klaas en Coby.
Logstand 13045 nm. Motoruren 1113 hr. Brandstof 107 hr.
9 augustus
Vroeg op richting Enkhuizen, onze oude bekende haven. Er wordt veel wind voorspeld, we zijn net mooi op tijd. Mooi weer op ons oude plaatsje in de oude haven, achter de Dromedaris. ’s Avonds kwam er rond 10 uur een bak wind (40 kn plus) over dek. Blij dat we hier binnen lagen.
Ook de dag erna was het minder mooi en veel wind.
Logstand 13069 nm. Motoruren 1114 hr. Brandstof 108 hr.
11 augustus
Op naar Amsterdam, de Sixhaven is de bestemming. Heerlijk gevaren over het Markermeer, tot de zuidkant, daar kwamen we niet meer vooruit door het vele wier in het water. Van 7 knopen naar 3 knopen. Waardeloos. Wel weer leuk dat we eens Amsterdam binnen liepen, Via de Orankesluizen naar de Sixhaven, tegenover het Centraal station.
De volgende dag afgesproken met Carla en Roel, waar we heerlijk mee gegeten hebben in de binnenstad. Rondgeslenterd door de rosse buurt. Altijd leuk.
Logstand 13089 nm. Motoruren 1116 hr. brandstof 110 hr.
13 augustus
Een kort tochtje naar IJmuiden, slecht weer onderweg. Het lijkt wel of ze de zomer stop gezet hebben.
Na 26 mijl liepen we de IJmuiden Seaport Marina binnen. Het begint er een beetje verlopen uit te zien hier. We zijn weer op zout water. Heerlijk.
Logstand 13115 nm. Motoruren 1119 hr. Brandstof 113 hr.
14 augustus
Weer de zee op. Het woei lekker, steile golven in de ingang van IJmuiden. Buiten viel het gelukkig wel wat mee. Mooie snelheden voor de kust langs richting Europoort. Een drukke oversteek, waar we op aanwijzing van de Centrale twee keer moesten uitwijken. Na de sluis bij Stellendam gepasseerd te zijn, liepen we Hellevoetssluis binnen.
Logstand 13173 nm. Motoruren 1122 hr. Brandstof 116 hr.
15 augustus
Vandaag een heel klein stukje om weer eens bij Middelharnis binnen te lopen. Eerst nog een bezoekje gebracht aan Neutmast, voor bevestiging van een maststep en een nieuwe RVS pin in de neerhouder.
Daarna doorgevaren naar het centrum.
Logstand 13178 nm. Motoruren 1122 hr. Brandstof 116 hr.
16 augustus
Vandaag de laatste tocht van de vakantie. op naar St. Annaland. Heerlijk laatste tochtje.
Logstand 13211 nm. Motoruren 1125 hr. Brandstof 119 hr.
Totaal gevaren deze vakantie: 1050 nm. Met 119 motoruren (veel te veel)