december 2

vakantie 2018. Deel 2. De Kleine Belt met de Toerzeilers

2 augustus
Vandaag staat Marstal op het programma. Een tocht via de Thuro Sund en Rudkobing, onder de brug door, naar Marstal. Lekker gezeild, maar de tweede helft zonder wind. Daar lagen we met z’n allen aan de kade, heerlijk zwemmen en boarden achter de rubberboot van Pim. Marstal is een historisch stadje, lekker primitief. We zijn hier eigenlijk te kort.

Logboek  12747 nm .  Motoruren 1069 hr . Brandstof  64 hr.

3 augustus
Vandaag begint eigenlijk de terugreis weer, we vertrekken vanuit Marstal, richting Kiel. Weer zeer weinig wind. In plaats van de hele tijd volop motoren, rustig aan gedaan (toch nog 6 uur motoren) en onderweg meerdere keren overboord gesprongen, wat een zomer. De Cariben is er niets bij.
Na 54 mijl kwamen we aan in Kiel, Aan de rand van de stad. Hier komen kanjers van Cruiseschepen voorbij en leggen iets verderop aan.
Samen met Anja en Peter Paul de stad in geweest. ’s avonds op de kade met de hele groep gecobt.

Logboek  12781 nm.  Motoruren  1075 hr.  Brandstof  70 hr.

4 augustus
Vandaag vertrokken om weer door het NOK richting Rendsburg te gaan. Dezelfde haven als de heenweg. Zover was het nu niet. Toch hadden wij geluk en de groep na ons niet, die moesten 2 uur wachten voor de sluis, waar wij er direct in konden varen.

Logboek  12806 nm.  Motoruren  1079 hr.  Brandstof  74 hr.

5 augustus
De laatste dag voor Simone en Mia. Richting Cuxhaven. Het wordt een lange dag, ivm het getij bij Brunsbuttel. Te vroeg heeft geen zin door de felle stroming op de Elbe.
’s Avonds laat kwamen we aan in Cuxhaven, waar Jeroen en Cock ons al op stonden te wachten. De bemanning voor de terugtocht. We konden nog net een plaatsje bemachtigen, het was knap vol.
De voorspelling was dan ook dat het in de komende dagen een weersomslag zou plaats vinden met zuidwestelijke winden, wat niet gunstig zou zijn.

Logstand  12861 nm.  Motoruren  1091 hr.  Brandstof   85 hr.

6 augustus
’s morgens vroeg de tank afgetopt met diesel, we zullen weer veel nodig hebben met deze voorspelling. Helgoland wordt helaas overgeslagen ivm de lange termijnverwachting. Direct door naar Terschelling. het begon lekker met de wind en de stroming, echter in de avond was de wind geheel op en moest het ijzeren paard weer aan. Dit zou zo blijven tot Terschelling. Helaas.

Logstand  13012 nm.  Motoruren  1112 hr.  Brandstof  106 hr.

8 augustus
Na gisteren heerlijk nagenoten te hebben op een snikheet Terschelling en lekker te hebben gegeten, is het vandaag overtocht naar het binnenwater, via Harlingen en de sluizen naar Makkum, de thuishaven van Klaas en Coby.

Logstand  13045 nm.  Motoruren  1113 hr.   Brandstof   107 hr.

9 augustus
Vroeg op richting Enkhuizen, onze oude bekende haven. Er wordt veel wind voorspeld, we zijn net mooi op tijd. Mooi weer op ons oude plaatsje in de oude haven, achter de Dromedaris. ’s Avonds kwam er rond 10 uur een bak wind (40 kn plus) over dek. Blij dat we hier binnen lagen.
Ook de dag erna was het minder mooi en veel wind.

Logstand  13069 nm.  Motoruren  1114 hr.   Brandstof   108 hr.

11 augustus
Op naar Amsterdam, de Sixhaven is de bestemming. Heerlijk gevaren over het Markermeer, tot de zuidkant, daar kwamen we niet meer vooruit door het vele wier in het water. Van 7 knopen naar 3 knopen. Waardeloos. Wel weer leuk dat we eens Amsterdam binnen liepen, Via de Orankesluizen naar de Sixhaven, tegenover het Centraal station.
De volgende dag afgesproken met Carla en Roel, waar we heerlijk mee gegeten hebben in de binnenstad. Rondgeslenterd door de rosse buurt. Altijd leuk.

Logstand  13089 nm.   Motoruren  1116 hr.   brandstof  110 hr.

13 augustus
Een kort tochtje naar IJmuiden, slecht weer onderweg. Het lijkt wel of ze de zomer stop gezet hebben.
Na 26 mijl liepen we de IJmuiden Seaport Marina binnen. Het begint er een beetje verlopen uit te zien hier. We zijn weer op zout water. Heerlijk.

Logstand   13115 nm.   Motoruren  1119 hr.   Brandstof  113 hr.

14 augustus
Weer de zee op. Het woei lekker, steile golven in de ingang van IJmuiden. Buiten viel het gelukkig wel wat mee. Mooie snelheden voor de kust langs richting Europoort. Een drukke oversteek, waar we op aanwijzing van de Centrale twee keer moesten uitwijken. Na de sluis bij Stellendam gepasseerd te zijn, liepen we Hellevoetssluis binnen.

Logstand   13173 nm.   Motoruren  1122 hr.   Brandstof  116 hr.

15 augustus
Vandaag een heel klein stukje om weer eens bij Middelharnis binnen te lopen. Eerst nog een bezoekje gebracht aan Neutmast, voor bevestiging van een maststep en een nieuwe RVS pin in de neerhouder.
Daarna doorgevaren naar het centrum.

Logstand  13178 nm.   Motoruren  1122 hr.   Brandstof  116 hr.

16 augustus
Vandaag de laatste tocht van de vakantie. op naar St. Annaland. Heerlijk laatste tochtje.

Logstand  13211 nm.   Motoruren   1125 hr.   Brandstof  119 hr.

Totaal gevaren deze vakantie:  1050 nm.  Met 119 motoruren (veel te veel)


Tags


Dit vind je misschien ook leuk...

Storm in Zeeland

Storm in Zeeland

29 / 30 October

29 / 30 October
Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Zou je zo'n avontuur ook wel eens willen beleven?

Neem vrijblijvend contact op.