19 juli
Vanmiddag samen met Simone en Thomas aangekomen in Hellevoetssluis, waar we de boot voor een week gestald hebben.
Een beter vertrekpunt om de zee op te gaan.
Simone is vertrokken en Gerard en Cock zijn aan boord gekomen. Al vrij snel de trossen los en op naar Stellendam. We gaan aan de zeezijde liggen voor vertrek morgenvroeg naar Den Helder.
Helaas zijn de windvooruitzichten weer bijgesteld, we hebbn weer eens bijna geen wind en ook nog uit de richting waar we precies naar toe willen. Balen.
20 juli
Vanmorgen om 5 uur los gegooid. Inderdaad weinig wind, toch de zeilen opgezet. Op een gegeven moment het ijzeren paard weer van stal gehaald.
Na de Maasmond gepasseerd te zijn, richting Scheveningen.
Met een redelijke boog eromheen ivm de Wk zeilwedstrijden.
Gelukkig kon na de Maasmond de zeilen weer gehesen worden, waarna de snelheid alsmaar toenam. Gelukkig was de wind zodanig dat we evenwijdig aan de kust naar het noorden konden zeilen. We werden zo enthousiast dat we dachten wel in een keer naar Terschelling te kunnen varen.
Hadden we dat nu maar niet gezegd. De wind draaide meer naar het N-NO dus pal tegen. De stroom hadden we inmiddels vanaf IJmuiden ook tegen gekregen. Het werd een lange middag en avond voordat we in DenHelder arriveerden. Half twaalf!!
Heerlijk nog even geborreld en toen naar bed. Morgen weer vroeg op, 8 uur vertrek, naar Terschelling. De Acqua Cheta lag inmiddels ook in Den Helder.
Logboek 12301 . motoruren 1020 hr. brandstof 15 hr
21 juli
Vertrek 8 uur uit Den Helder, nog even lekker een douche gepakt. Geld in de envelop en gaan.
Het bleek lekker te waaien, een rif gestoken, maar in het Molengat die er toch maar weer uitgehaald.
Mooie zeiltocht met hoe kan het ook anders tegenwind.
Op Terschelling de andere schepen weer ontmoet voor deze reis.
De Acqua Cheta, Beleving, Avalon, Misstral, Blue Note, Mercurius en de Hartenvijf. Uiteraard geborreld bij Eric aan boord, hij was zestig geworden.
Logboek 12347 . motoruren 1021 hr . brandstof 16 hr.
22 juli
Vertrek 5 uur vanaf Terschelling. Bijna hoog water. stroom mee naar buiten en dan stuurboord uit om Terschelling. 6 uur stroom tegen.! Niet veel wind. Weer veel motoren. Uiteindelijk goed de stroom mee richting Cuxhaven en daarna via het NOK, NordOstSeeKanal naar Rendsburg, waar we de 23e ’s avonds laat aankomen. Onderweg op het kanaal nog een jerrycan diesel bijgevuld, voor het geval dat. Een leuke kleine gezellige haven en een goed rustpunt onderweg naar de Oostzee.
Logboek 12558 nm . Motoruren 1052 hr . brandstof 47 hr.
23 en 24 juli
Rustdag in Rendsburg. Vandaag vertrokken Cock en Gerard weer naar huis met onze auto. Simone en Mia zijn net aangekomen. Thomas gaat nog een weekje verder mee.
Heerlijk zwemmen, wat een fantastisch weer.
In het park ’s avonds met de hele groep de eerste echte vakantiedag gevierd. We zijn compleet.
25 juli
Vertrek uit Rensburg naar Kiel. Nog een klein stukje via het NOK. Aan de buitenkant de tol voor het kanaal betaald. Hierna overgestoken naar Laboe. Een goed geoutilleerde jachthaven, waar geen kleine bootjes liggen. Heerlijk vakantie. ’s avonds lekker ge BBQ op de grote BBQ van de jachthaven. Gezellig. Hier de tank weer helemaal afgevuld.
Logboek 12584 nm . Motoruren 1057 hr . brandstof 52 hr.
26 juli
De Kleine Belt op richting Sonderborg. Simone ging op de fiets, na haar afgezet te hebben aan de overkant. Zou haar in Sonderborg weer terug zien. Een lekkere zeiltocht over de Kleine Belt. Alleen weer niet heel veel wind. In Sonderborg aangekomen, bleek dat de pont van Simone, niet meer ging. Daarop weer losgegooid en vertrokken richting Langballigau. Een superdruk haventje met heel veel toeristen. Hier nog lekker wezen eten.
Logboek 12633 nm. Motoruren 1061 hr. brandstof 56 hr .
27 en 28 juli
Vanuit Langballigau vertrokken naar Horuphav, een klein tochtje van ca. 5 nm. Maar wat een tochtje, superwind om te zeilen. De rest van de groep zouden we daar weer zien.
een leuke rustige haven. In de avond begon het flink te stormen en te onweren. We lagen aan de goede kant van de steiger. De volgende dag zou het ook nog zo hard blijven waaien, dus bleven we een extra dag. Een mooie fietstocht gemaakt langs de kust en door het bos.
Logboek 12638 nm . Motoruren 1061 hr. brandstof 56 hr.
29 juli
Vertrokken uit Horuphav, richting Sonderborg. Hier ging Thomas weer van boord om met de trein weer terug te gaan naar Groningen. Het was lekker geweest. Steeds lekker zwemmen en uitslapen! He Thomas? We hebben hem afgezet toen we moesten wachten voor de doorvaart van de brug. Daar was net mooi tijd voor.
Bij de brugopening was de hele club weer compleet voor de tocht naar Aro. Een heerlijke zeiltocht (solo), zelfs nog met gennaker. Deze op tijd weggehaald, voordat de wind doortrok naar 20 knopen.
Het haventje van Aro was al vol, maar wij konden er nog net bij, ergens tusseningedrukt. Een autovrij eilandje.
Logboek 12680 nm. Motoruren 1064 hr. brandstof 59 hr.
30 juli
Vanuit Aro gingen we naar Lyo, waar we Mark en Geja weer zouden zien, die waren ivm motorproblemen achteraan gekomen vanaf Terschelling. Leuk ze weer te zien.
Na een heerlijke zeiltocht, geankerd voor Lyo. Met de bijboot naar de wal om Mia lekker uit te laten.
Een heel mooi eilandje. geweldig om te ankeren in helder, lekker warm water.
Logboek 12715 nm Motoruren 1066 hr. brandstof 61 hr.
31 juli, 1 auguatus
Na een heerlijke rustige nacht achter het anker, ’s morgens vroeg Mia uitgelaten op het land. Daarna vertrokken we richting Svendborg, een grote stad in Denemarken. Na wederom een superzeildag, echt een superzeildag, kwamen we aan in Svendborg. Weer op gereserveerde plaatsen.
Hier zouden we twee nachten blijven. Lekker de stad verkend, rondgelopen, ’s avonds lekker gegeten. De volgende dag afgesproken om met een hele groep op de fiets naar een kasteel te gaan in de buurt, kasteel Egeskov in Kvaerndrup. Een mooi kasteel, met een soort pretpark eromheen. Ook een interessant auto en motor museum. Op de heenweg twee keer een lekke band gehad in de groep en een trapper los. Het was toch nog een heel stuk op de fiets. Terug met z’n tweeën, voor Mia.
Mia is ook heel relaxed en slaapt lekker als wij niet aan boord zijn. Gelukkig.
Logboek 12730 nm . Motoruren 1067 hr . brandstof 62 hr.